Matematyka w żonglerce – Notacja Siteswap

Siteswap to numeryczna notacja żonglerska używana do opisywania wzorców trików – żonglerskich. Jest również określany jako żonglerka kwantowa lub notacja Cambridge. Rzuty piłek są reprezentowane przez dodatnie liczby całkowite, które określają liczbę wyrzutów w przyszłości, gdy obiekt zostanie złapany, co jest związane z ich względną wysokością i ręką, do której ma być wykonany dany rzut. Ideą tej metody jest uważne śledzenie kolejności rzucania i łapania piłek podczas żonglowania. Ponadto wykorzystywanie języka i wzorów siteswap jest świetną metodą trrningu mózgu, koncentracji, uważności i koordynacji wzrokowo – ruchowej. Siteswap jest to nieocenione narzędzie do określania, które kombinacje rzutów dają prawidłowe wzorce żonglerki dla danej liczby obiektów i doprowadziły do ​​wcześniej nieznanych wzorców (takich jak 441). Nie opisuje jednak ruchów ciała, takich jak plecy i nogi. Siteswap zakłada, że rzuca się i skupia na uderzeniach, które są równo rozłożone w czasie i mogą być zapętlone. Na przykład kaskada trzech piłek może być oznaczona jako „3 3 3” ( w skrócie 3), podczas gdy prysznic może być oznaczony jako „5 1”.
Notacja siteswap została wynaleziona przez Paula Klimka w Santa Cruz w Kaliforni w 1981 roku, a później opracowana przez studentów studiów licencjackich Brucea „Boppo” Tiemanna i zmarłego Bengta Magnussona z California Institute of Technology w 1985 roku oraz przez Mike Day, matematyka Colina Wrighta i matematyka Adama Chalcrafta w Cambridge w 1985 roku (skąd pochodzi alternatywna nazwa – notacja Cambridge). Nazwa sitewap pochodzi od możliwości generowania wzorców poprzez „zamianę” czasów lądowania dowolnych 2 przedmiotów w ramach ich wymiany przy użyciu pewnych wartości liczbowych.  Na przykład zamiana czasów lądowania rzutów „5” i „1” w obszarze sitewap „51” generuje sitewap „24”.

Wanilia

Najprostsza forma notacji siteswap, czasami nazywana jest waniliowym sitewapem. Opisuje ona tylko wzory, w których rzuca się naprzemiennie i w których z każdej ręki wyrzucana jest jedna piłka na raz. Gdyby ktoś żonglował idąc naprzód, coś w rodzaju sąsiedniego diagramu byłoby widoczne z góry, czasami nazywane jest to diagramem czasoprzestrzennym lub diagramem drabinkowym. Żonglując trzema piłkami Czas płynie od góry do dołu. Prawidłowy wzór siteswap można opisać, podając, w ilu rzutach później zostanie złapana każda piłka. Ponieważ ręce są naprzemiennie, rzuty o nieparzystej liczbie (1,3,5,7,9) przenoszą piłkę na drugą rękę, podczas gdy rzuty parzyste (2,4,6,8) powodują, że piłka trafia do tej samej ręki.

Poznaj język siteswap

0  To pauza z pustą ręką (można również zaznaczyć 0 pstryknięciem palców lub uderzeniem dłonią o udo

1  to szybkie przejście do drugiej ręki – tzw. rzut zipp

2 to trzymanie przedmiotu/ delikatne potrząśnięcie nim.

3  to przerzut niski z jednej ręki do drugiej

4 to niski podrzut w tej samej ręce

5 to wysoki rzut z jednej ręki do drugiej

6 to wysoki podrzut w tej samej ręce
7 to bardzo wysoki rzut z jednej ręki do drugiej
8 to bardzo wysoki podrzut w tej samej ręce
9 to bardzo bardzo wysoki rzut z jednej ręki do drugiej

Rzuty wyższe niż 9 otrzymują litery zaczynające się od ”a”. Liczba rzutów piłki w powietrze zwykle odpowiada temu, jak wysoko została rzucona, więc wiele osób określa liczby jako wysokość, ale nie jest to technicznie poprawne. Liczy się tylko liczba rzutów w powietrze, a nie to, jak wysoko jest rzucany rekwizyt. Każdy wzór powtarza się po określonej liczbie rzutów, zwanej okresem wzoru. Na przykład wzór 53145305520, ma 11 cyfr i dlatego ma okres 11. Jeśli okres jest liczbą nieparzystą, taką jak ta, to za każdym razem, gdy sekwencja jest powtarzana, sekwencja zaczyna się od drugiej ręki , a wzór jest symetryczny, ponieważ każda ręka robi to samo (chociaż w różnym czasie).  Liczba piłek użytych do wzoru to średnia liczb rzutów we wzorze – średnie arytmetyczna. Na przykład wzór 441  wygląda następująco: (4 + 4 + 1) / 3 to 3 – w tym wzorze wykorzystamy 3 piłki.
Niektórzy wyznają konwencję, zgodnie z którą sitewap zapisuje się najpierw od największej liczby. Jedna wada takiego działania jest widoczna we wzorze 51414, wzorzec z trzema piłkami , którego nie można włożyć w środek ciągu trzech rzutów, w przeciwieństwie do wzoru 45141, który może być zrealizowany w ciągu.

Czas na ćwiczenia:

441

31

42

Poniżej dzielimy się filmikiem zrealizowanym kilka lat temu przez trenera Miłosza Bałdygę:

Opracowała: Joanna Stanowska
Na podstawie: jugglinglab.org, wikipedia.org,